Niektórzy twierdza, ze przeglądy okresowe są zbędne, jadąc do mechanika dopiero, gdy auto się zepsuje. Tymczasem statystki pokazują, ze więcej traci się na usuwanie awarii spowodowanych zaniedbaniem przeglądów, niż oszczędza nie korzystając z nich.
Im starszy samochód, tym mniejsza przykładamy wagę do przeglądów. Gdy kupujemy używane, kilkuletnie auto, mające na liczniku 40-50 tys. km, często zapominamy o nich w ogolę. Wielu kierowców pamięta jeszcze o wymianie oleju, ale poza tym przyprowadzają samochód do stacji obsługi tylko wtedy, kiedy się zepsuje. Tymczasem wielu napraw można by uniknąć, gdyby się regularnie przyjeżdżało na okresowe przeglądy. Wówczas można zauważyć drobne nieprawidłowości pracy rożnych mechanizmów zanim przekształcą się one w poważne awarie. Według producenta, powinno pojawiać się w stacji serwisowej po przejechaniu 10 tys. km. Producenci wiedza jak długo można eksploatować poszczególne podzespoły i lepiej wierzyć im na słowo.
Każdy samochód podlega okresowej kontroli podzespołów i materiałów eksploatacyjnych, które, w zależności od wyniku przeglądu, podlegają wymianie lub weryfikacji i naprawie:
- sprawdzenie układu hamulcowego – wymiana (ewentualnie regeneracja uszkodzeń),
- kontrola układu chłodzącego – eliminacja wycieków, sparciałych elementów gumowych; uzupełnienie braków płynu chłodzącego,
- sprawdzenie naciągu i stanu pasków klinowych,
- czyszczenie świec zapłonowych, styków przerywaczy zapłonu, kontrola stanu przewodów wysokiego napięcia,
- kontrola podgrzewaczy (świec żarowych) w silnikach Diesla,
- wymiana oleju silnikowego i filtra oleju,
- kontrola powłoki lakierniczej i antykorozyjnej karoserii,
- sprawdzenie ogólnego stanu elementów zawieszenia,
- kontrola ruchomych części układu kierowniczego – wyeliminowanie luzów, sprawdzenie zbieżności kol przednich,
- kontrola gaźnika lub pompy wtryskowej,
- sprawdzenie stanu ogumienia, ciśnienia powietrza,
- kontrola naciągu paska rozrządu.
Co 15 000 – 20 000 km
(lub raz na 1 – 1,5 roku) najlepiej przed zima
- kontrola poziomu płynu hamulcowego,
- sprawdzenie poziomu oraz stężenia płynu chłodzącego,
- kontrola stanu technicznego akumulatora,
- sprawdzenie luzów zaworowych (w układzie klasycznym, bez popychaczy hydraulicznych);
- wymiana styków przerywacza,
- smarowanie krzywki aparatu zapłonowego (jeśli zachodzi taka konieczność i jeśli istnieje taka możliwość),
- kontrola kata zwarcia styków przerywacza (zapłon klasyczny),
- sprawdzenie poziomu oleju w przekładni głównej, skrzyni biegów,
kontrola stanu przewodów hamulcowych,
- sprawdzenie szczelności układu wydechowego
- kontrola ustawienia oświetlenia
- wymiana filtra paliwa
- kontrola ciśnienia otwarcia wtryskiwaczy (diesel).
Co 30 000 – 40 000 km
- wymiana filtra powietrza,
- wymiana lub czyszczenie filtra odpowietrzania skrzyni korbowej (jeśli występuje),
- wymiana łańcucha rozrządu, (w niektórych przypadkach również paska rozrządu).
Co 60 000 km
- wymiana płynu chłodzącego,
- wymiana płynu hamulcowego i wszystkich elementów uszczelniających,
- wymiana paska rozrządu